Întreaga vânzoleală din jurul posibilei introduceri a
religiei ca materie la examenul de bacalaureat pornește de la o premisă falsă:
din moment ce disciplina religie există deja în programa de învățământ, nu avem
argument să o respingem ca materie la bacalaureat.
În primul rând, niciodată nu s-a predat religia (cu tot
cortegiul ei de științe umaniste auxiliare cum ar fi morala, antropologia
religioasă, filosofia scolastică, istoria artei ecleziale, a literaturii și
culturii etc) în școala românească, ci numai doctrina ortodoxă sau, mai
simplificat, un curs rudimentar de catehizare care ar fi trebuit săvârșit în
biserică, iar nu în spațiul învățământului laic. Însă, chiar și așa, procentul
absolvenților de gimnaziu/ liceu care, în urma parcurgerii curriculei
catehetice, sunt în stare să recite Credo-ul niceeano-constantinopolitan, rugăciunea
Pater noster, să schițeze în câteva cuvinte raporturile trinitare, sau să
definească oricare dintre dogmele teologice este scăzut spre zero. Despre
studiul câtuși de superficial al operei marilor scolastici ai Evului Mediu, sau
de mai târziu, cum ar fi Toma de Aquino sau Erasmus din Rotterdam, nici
pomeneală.
În al doilea rând remarc, nu fără surprindere, alianța
insolită dintre confesiunile catolică și protestante pe de o parte și cea
ortodoxă pe de altă parte, cunoscând poziția mult mai maleabilă a catolicismului
și creștinismului lutheran/calvin față de laicitate și modernitate în general.
O alianță care sună întrucâtva a cârdășie oportunistă.
În al treilea rând, cred că eventuala introducere a religiei
în rândul materiilor de bac nu va face altceva decât edificarea unei noi
fabrici de diplome și atât.
Mi s-ar părea oportună, într-adevăr, introducerea istoriei
religiilor printre materiile de bac, dar aceasta e o utopie. Ar fi necesar ca
absolvenții ciclului liceal să cunoască istoria cumplită a războaielor papale,
a inchiziției spaniole, a tribunalelor lui Torquemada, a crimelor săvârșite în
numele lui Isus Cristos și sub binecuvântarea crucii. Idem, ar trebui ca
aceștia să știe cum Ivan cel Groaznic l-a torturat și ucis pe mitropolitul
Filip al Moscovei, cum a fost asasinat Antim Ivireanul de către Mavrocordat și
cum au convertit preoții ortodocși pe neamurile siberiene cu ajutorul cnutului,
a torturii și sub amenințarea arderii pe rug. Să cunoască realitatea unui secol
de mitropoliți fanarioți dedicați desfrâului bănesc și nu numai, precum și ura
și antisemitismul preoților legionari. Secole de-a rândul, preoții ortodocși au
fost neștiutori de carte, lor datorându-se lipsa acută a manuscriselor, a
cronicilor sau, cel puțin, a unei liste complete a episcopilor. Să învețe
elevii atât despre indulgențele papale, cât și despre cele ortodoxe, recte
„certificatele de absoluțiune” (așa-numitele synchorochartia – συγχωροχάρτια)
emise de către patriarhii ortodocși de Ierusalim sau de cei ecumenici de Constantinopol.
continuarea pe pagina săptămânalului Oglinda de Azi