Blestemarea smochinului care nu a avut rod stârnește
și astăzi controverse. Unii cred că Mântuitorul nu a fost îndreptățit să
acționeze așa pentru că nu era încă vremea roadelor; alții cred că Domnul a
manifestat această slăbiciune din cauza foamei. În ceea ce mă privește, cred că
este cel puțin îndrăzneață, dacă nu chiar blasfemiatoare, afirmația potrivit
căreia Domnul a fost nedrept sau nervos în împrejurarea blestemării
smochinului. Pentru a înțelege corect mesajul dumnezeiesc al întâmplării
trebuie să facem câteva observații:
și astăzi controverse. Unii cred că Mântuitorul nu a fost îndreptățit să
acționeze așa pentru că nu era încă vremea roadelor; alții cred că Domnul a
manifestat această slăbiciune din cauza foamei. În ceea ce mă privește, cred că
este cel puțin îndrăzneață, dacă nu chiar blasfemiatoare, afirmația potrivit
căreia Domnul a fost nedrept sau nervos în împrejurarea blestemării
smochinului. Pentru a înțelege corect mesajul dumnezeiesc al întâmplării
trebuie să facem câteva observații:
1. STABILIREA CONTEXTULUI
a)
Mântuitorul este la sfârșitul misiunii Sale de trei ani și jumătate, adică la
sfârșitul perioadei în care i-a învățat mereu și mereu pe evrei, explicându-le
Scripturile.
Mântuitorul este la sfârșitul misiunii Sale de trei ani și jumătate, adică la
sfârșitul perioadei în care i-a învățat mereu și mereu pe evrei, explicându-le
Scripturile.
b) Întâmplarea se petrece luni, a doua zi din
Săptămâna Mare. În această săptămână, Domnul devine extrem de direct cu
fariseii și cărturarii și cele mai multe dialoguri le are cu ei. Duminică
noaptea o petrece în casa lui Lazăr, Marta și Maria din Betania și luni
dimineața pleacă cu ucenicii spre Ierusalim, care se afla la aproximativ 2 mile
depărtare. Pe drum spre Ierusalim, Mântuitorul ,,flămânzește” și, găsind
un smochin pe drum, îl blestemă fiindcă nu a găsit rod în el. Este interesant
faptul că Domnul a fost atât de nemâncat, încât a flămânzit pe drum, în ciuda
faptului că tocmai plecase din casa prietenilor Lui. De ce? Nu cumva tocmai
pentru a-i învăța pe ucenici ceva despre harul lui Dumnezeu irosit de evreii
fără rod?
Săptămâna Mare. În această săptămână, Domnul devine extrem de direct cu
fariseii și cărturarii și cele mai multe dialoguri le are cu ei. Duminică
noaptea o petrece în casa lui Lazăr, Marta și Maria din Betania și luni
dimineața pleacă cu ucenicii spre Ierusalim, care se afla la aproximativ 2 mile
depărtare. Pe drum spre Ierusalim, Mântuitorul ,,flămânzește” și, găsind
un smochin pe drum, îl blestemă fiindcă nu a găsit rod în el. Este interesant
faptul că Domnul a fost atât de nemâncat, încât a flămânzit pe drum, în ciuda
faptului că tocmai plecase din casa prietenilor Lui. De ce? Nu cumva tocmai
pentru a-i învăța pe ucenici ceva despre harul lui Dumnezeu irosit de evreii
fără rod?
II. SPECIFICUL SMOCHINULUI
Smochinul
este primul pom pomenit în Biblie (Gen. 3:7) și evreii sunt primul popor al lui
Dumnezeu (Gen. 12:1-3). Smochinul și vița de vie sunt două dintre cele mai
profunde simboluri ale poporului Israel. Smochinul este un pom de 3-4 metri înălțime
și are particularitatea că mai întâi apar fructele și apoi frunzele. În Israel
smochinul rodea de două ori: prima recoltă avea loc în luna martie-aprilie și a
doua toamna târziu (Osea 9:10). Smochinele de primăvară erau mici și nu foarte
gustoase, în timp ce toamna erau mari și foarte gustoase.
este primul pom pomenit în Biblie (Gen. 3:7) și evreii sunt primul popor al lui
Dumnezeu (Gen. 12:1-3). Smochinul și vița de vie sunt două dintre cele mai
profunde simboluri ale poporului Israel. Smochinul este un pom de 3-4 metri înălțime
și are particularitatea că mai întâi apar fructele și apoi frunzele. În Israel
smochinul rodea de două ori: prima recoltă avea loc în luna martie-aprilie și a
doua toamna târziu (Osea 9:10). Smochinele de primăvară erau mici și nu foarte
gustoase, în timp ce toamna erau mari și foarte gustoase.
III. DERULAREA ÎNTÂMPLĂRII
Pe drum
spre Ierusalim, văzând un smochin cu frunze, chiar dacă nu era vremea roadelor
din octombrie, Domnul S-a așteptat să aibă smochinele mici, pentru că era în 30
martie 33 d. Hr. Negăsindu-le, Domnul a spus intenționat cu glas tare, să audă
și ucenicii: ,,În veac să nu mai mănânce nimeni rod din tine” (Mc.
11:14b).
spre Ierusalim, văzând un smochin cu frunze, chiar dacă nu era vremea roadelor
din octombrie, Domnul S-a așteptat să aibă smochinele mici, pentru că era în 30
martie 33 d. Hr. Negăsindu-le, Domnul a spus intenționat cu glas tare, să audă
și ucenicii: ,,În veac să nu mai mănânce nimeni rod din tine” (Mc.
11:14b).
IV. INTERPRETAREA ÎNTÂMPLĂRII
Blestemarea
smochinului este a doua oară când Domnul face ceva ce aduce judecata lui
Dumnezeu, prima oară fiind în Gadara, când permite duhurilor să intre în porcii
care s-au aruncat în mare. De ce blestemă Domnul un smochin care nu are roadă,
dacă nu era vremea roadelor? Dacă Domnul a avut o slăbiciune, cum și-au permis
ucenicii Lui să-L expună, consemnând această întâmplare în Scripturi? Este
adevărat, nu era vremea smochinelor coapte din octombrie, însă prezența
frunzelor vorbește despre prezența smochinelor timpurii. Smochinul nu a fost
blestemat pentru lipsa rodului, ci pentru prezența frunzelor care promiteau
smochinele timpurii. Nu era vorba de roada mare și gustoasă, ci doar de niște
smochine timpurii, începătoare, verzi, mici și fără gust.
smochinului este a doua oară când Domnul face ceva ce aduce judecata lui
Dumnezeu, prima oară fiind în Gadara, când permite duhurilor să intre în porcii
care s-au aruncat în mare. De ce blestemă Domnul un smochin care nu are roadă,
dacă nu era vremea roadelor? Dacă Domnul a avut o slăbiciune, cum și-au permis
ucenicii Lui să-L expună, consemnând această întâmplare în Scripturi? Este
adevărat, nu era vremea smochinelor coapte din octombrie, însă prezența
frunzelor vorbește despre prezența smochinelor timpurii. Smochinul nu a fost
blestemat pentru lipsa rodului, ci pentru prezența frunzelor care promiteau
smochinele timpurii. Nu era vorba de roada mare și gustoasă, ci doar de niște
smochine timpurii, începătoare, verzi, mici și fără gust.
Care este
înțelesul întâmplării? Cum era smochinul, așa era și Templul, așa era și țara.
Ca și smochinul cu frunze care promite, tot așa și evreii, plini de aparențe
religioase, care ascundeau absența roadelor sfinte. Blestemarea smochinului a
fost o profeție despre ce urma să li se întâmple evreilor peste 30 de ani, când
au fost distruși de romani pentru aproximativ 19 secole. Acest popor s-a
încrezut în el, nu în Dumnezeu. În această perioadă, au fost altoite în smochin
ramurile Neamurilor (Rom. 11:11). Blestemarea smochinului are loc după ce
Domnul le spune pilda smochinului, avertizat că nu are rod și grădinarul îi ia
apărarea pentru încă o perioadă. Nici după perioada cerută smochinul nu a dat
rod, așa că a fost necesară tăierea lui. Nici Persoana Mântuitorului, nici
predicile și minunile Lui nu l-au ajutat să facă rod. Plini de frunze, dar fără
rod.
înțelesul întâmplării? Cum era smochinul, așa era și Templul, așa era și țara.
Ca și smochinul cu frunze care promite, tot așa și evreii, plini de aparențe
religioase, care ascundeau absența roadelor sfinte. Blestemarea smochinului a
fost o profeție despre ce urma să li se întâmple evreilor peste 30 de ani, când
au fost distruși de romani pentru aproximativ 19 secole. Acest popor s-a
încrezut în el, nu în Dumnezeu. În această perioadă, au fost altoite în smochin
ramurile Neamurilor (Rom. 11:11). Blestemarea smochinului are loc după ce
Domnul le spune pilda smochinului, avertizat că nu are rod și grădinarul îi ia
apărarea pentru încă o perioadă. Nici după perioada cerută smochinul nu a dat
rod, așa că a fost necesară tăierea lui. Nici Persoana Mântuitorului, nici
predicile și minunile Lui nu l-au ajutat să facă rod. Plini de frunze, dar fără
rod.
Întâmplarea
nu este doar pentru Israel, ci este în egală măsură și pentru Biserică: ,,căci
dacă n-a cruțat Dumnezeu ramurile firești, nu te va cruța nici pe tine”
(Rom. 11:21). Pomul se cunoaște după
roadă, nu după frunze. Roada hrănește pe alții, îi satură, îi ajută.
nu este doar pentru Israel, ci este în egală măsură și pentru Biserică: ,,căci
dacă n-a cruțat Dumnezeu ramurile firești, nu te va cruța nici pe tine”
(Rom. 11:21). Pomul se cunoaște după
roadă, nu după frunze. Roada hrănește pe alții, îi satură, îi ajută.
* publicat în aprilie 2010 de pastorul Luigi Miţoi, Biserica Baetania Chicago